Rematik, Darah Tinggi, Bisul, Ngilu Sendi, Sakit Perut Hingga Kulit Melepuh Bisa Di Obati Dengan Ketupang Air . Begini Caranya..!!

Tumbuhan ini kerap kita jumpai dihalaman tempat tinggal, kenyataannya tumbuhan ini mempunyai banyak manfaat untuk tubuh kita.

Tumbuhan tropika semusim ini mudah dijumpai dikawasan-kawasan yang agak lembab dan agak terlindung dari cahaya matahari. Tumbuhan ini juga dikenali dengan nama saintifiknya Pepperomia pellucida. Walau ia mudah dijumpai namun sangat sedikit yang mengetahui khasiatnya.

Herbal ini tumbuh menegak dengan ketinggian dapat mencapai satu kaki (25-30 cm). Batangnya dari jenis berair jika patah airnya berwarna hijau muda. Daunnya berbentuk seperti daun sirih dan bau nya juga hampir sama.


Daunnya agak bercahaya dibahagian atas dan agak kelabu dibahagian bawah. Buahnya bulat, demikian kecil dan berbentuk bujur dan waktu buahnya masak berwarnah hijau muda dan coklat, mempunyai sari minyak bila dimasak.


Dinegara bukanlah beriklim tropika seperti eropa, banyak tumbuhan ini dan benihnya dijual lewat cara komersial. Ia menjadikan sayur dan salad.

Manfaat : 

Apabila di buat jus yang fresh dapat menyembuhkan jangkitan pada mata, batuk, kes4kitan pund! kenc! ng dan menurunkan tekanan darah tinggi 

Daunnya memiliki kandungan bahan antibakteria yang dapat menyembuhkan penyakit kulit seperti bisul, jerawat dan kulit melepuh.

Tumbuhan ini bisa digunakan untuk melindungi athritis dan rheumatik selain itu tumbuhan ini bisa berguna sebagai ngilu sendi dan sakit perut. 

Cairan dari batangnya juga digunakan untuk menyembuhkan demam dan sakit kepala.

Nah itu dia manfaat ketupang air yang sering kita temui.
Semoga bermanfaat...
Jangan lupa di Like dan di Bagikan ya, karena kurasa masih jarang dari kita yang mengetahui khasiat ya...

Subscribe to receive free email updates: